معاون وزیر و‌‌ رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به تراز تجاری در سال گذشته و رشد صادرات غیرنفتی گفت: در سال ۱۴۰۰، صادرات غیر نفتی کشور ۴۸ میلیارد دلار و واردات۵۳ میلیارد بود و تراز تجاری به بیش از ۱۰۳ میلیارد دلار رسید.

 معاون وزیر و‌‌ رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به تراز تجاری در سال گذشته و رشد صادرات غیرنفتی گفت: در سال ۱۴۰۰، صادرات غیر نفتی کشور ۴۸ میلیارد دلار و واردات۵۳ میلیارد بود و تراز تجاری به بیش از ۱۰۳ میلیارد دلار رسید.
به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه تجارت ایران، علیرضا پیمان‌پاک با اشاره به رشد صادرات به بازار کشورهای همسایه،  از رشد ۶۵ درصدی صادرات به عمان و‌ رشد۱۴۰ درصدی صادرات به ترکیه خبر داد.
پیمان‌پاک با اشاره به فرصت‌های جدید صادراتی ایجاد شده بر اساس تغییرات و بحران‌های جهانی و رشد صادرات به بازارهای جدید ، از رشد ۷۰ درصدی صادرات به اندونزی، رشد ۱۵۰صادرات به غنا و رشد ۵۰۰درصدی صادرات به آفریقای جنوبی خبر داد.
رشد صادرات خدمات فنی و مهندسی
معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به رشد صادرات خدمات فنی و مهندسی گفت: در سال ۹۹، میزان صادرات خدمات فنی و مهندسی ، ۴۸۰میلیون دلار بود که در سال ۱۴۰۰ این میزان به بیش از ۲.۳میلیارد دلار رسید و در سال ۱۴۰۱ نیز افزایش صادرات این بخش به واسطه قراردادهای جدید ادامه خواهد داشت.
معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به احیای اداره کل خدمات فنی و مهندسی گفت: بیش از  ۲۰ میلیارد دلار هدفگذاری صادرات خدمات فنی و مهندسی صورت گرفته که اگر منابع صندوق توسعه ملی و همراهی سایر دستگاه‌ها لحاظ شود‌، امسال ۵/۶میلیارد دلار صادرات این بخش را خواهیم داشت.
پیمان‌پاک افزود: تلاش داریم پروژه‌های جذاب اقتصادی در این بخش را معرفی می‌کنیم و‌ از شرکت‌ها در زمینه مسائل تضمینی و‌ حقوقی حمایت کنیم.
فعال کردن کریدورهای تجاری
معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به فعال شدن کریدورهای تجاری از جمله کریدور شمال/جنوب و‌ شرق به غرب با همراهی وزارت امور خارجه و وزارت راه و شهرسازی گفت: به واسطه فعال شدن این کریدورها و‌ ایجاد فرصت‌های تجارت خارجی، در آمد کشور از این بخش در سال گذشته ۲.۵برابر شد که لازم است همچنان افزایش یابد.
مانع‌زدایی از تجارت خارجی
معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به اقدامات صورت گرفته در زمینه رفع موانع تجارت خارجی گفت: در زمینه برگشت ارز، گمرکات، حمایت از تجار در خارج از کشور، حضور فعال‌تر وزارت امور خارجه، روادید و پشتیبانی‌ها، محور قرار دادن مسائل تجارت خارجی در کمیسیون‌های مشترک،  موافقت‌نامه‌های تجاری و قوانین و مقررات، تسهیلاتی صورت گرفت و تلاش شد حمایت از تجارت خارجی در بحث کلان سیاست‌های کشور مورد توجه و حمایت ویژه قرار گیرد.
پیمان‌پاک با تاکید بر هماهنگی بین دستگاه‌ها در زمینه تجارت خارجی، گفت: قوانین برای حمایت از سایر بخش‌های اقتصادی نباید در تعارض با تجارت خارجی باشد و هماهنگی لازم بین سیاست‌های تنظیم بازار داخلی و سیاست‌های توسعه تجارت خارجی صورت بگیرد که خوشبختانه با رویکرد دولت، در این مسیر پیش خواهیم رفت.
توسعه صادرات کالاها با ارزش افزوده بیشتر
معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به توسعه صادرات کالاها با ارزش افزوده و جلوگیری از خام‌فروشی و توسعه و‌ تکمیل زنجیره ارزش گفت: در این زمینه تلاش کردیم با تغییر ادبیات صادراتی‌ به بازارهای هدف نفوذ کنیم و در تجارت با کشورها، با استفاده از فرصت  پلتفرم‌ها و اپلیکیشن‌های B2C و و ارتباط با شبکه‌های توزیع و خرده‌فروشی‌ها که ارزش افزوده بیشتری تولید می‌کند، سود صادرات را بیشتر کنیم.
 پیمان‌پاک با تاکید بر تولید صادرات‌محور گفت: اگر تولید برای صادرات باشد، بازار داخل کمتر تحت تاثیر قرار خواهد گرفت و تلاش کردیم در حوزه‌هایی که مزیت داریم، رویکرد صادرات محور داشته باشیم و به این شکل نباشد که صرفا مازاد مصرف صادر شود.
معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه برخی محصولات در داخل کشور بازار ندارد اما در کشورهای دیگر کالای استراتژیک محسوب می‌شود، گفت: از همین رو تلاش کردیم تغییر رویکرد داشته باشیم و زنجیره‌های تامین و تولید برای صادرات تکمیل شود.
پیمان‌پاک با تاکید بر کنسرسیوم‌سازی و همکاری با آی تی سی با توجه به این رویکرد گفت: تغییر جهت‌دهی تولید به سمت تولید صادرات‌محور با حمایت‌های دولتی، آینده پژوهی و تحقیقات و تحلیل بازار با همراهی بخش‌های مختلف تولیدی در این زمینه دنبال می‌شود.
استفاده از فرصت‌های تجاری در کشورهای اطراف
معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به استفاده از فرصت‌های تجاری در کشورهای اطراف گفت: در حوزه اوراسیا، با حمایت نهادهای بالادستی برای ایجاد جهش صادراتی اقدامات مناسبی طی ماه‌های گذشته صورت گرفت.
پیمان‌پاک افزود: در کشورهای حوزه خلیج فارس نیز با توجه به فضای سیاسی خوبی که ایجاد شده، فرصت مناسبی برای توسعه صادرات فراهم است. در حوزه کشورهای آفریقا نیز فرصت‌های تجاری زیادی وجود داشت که مغفول واقع شده بود و تلاش کردیم با فعال کردن اداره کل آفریقا، برنامه‌ریزی جامعی برای جهش صادراتی داشته باشیم.
استقاده از ظرفیت بخش خصوصی
معاون وزیر و رئیس کل سازمان‌ توسعه تجارت ایران با تاکید بر مشورت با بخش خصوصی در تدوین سیاست‌های تجارت خارجی گفت: تلاش کردیم در تصمیم‌گیری‌ها از راهکارهای بخش خصوصی و ظرفیت اتاق‌های مشترک استفاده کنیم و تجربه بسیار خوبی در این زمینه در همکاری با اتاق مشترک عمان و قطر داشتیم.
پیمان‌پاک افزود: در سال ۱۴۰۱ به همکاری با این بخش سر و سامان خواهیم داد و بسیاری از امور واگذار می‌شود.
حمایت از تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین
معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به سیاست‌های حمایت از تولید دانش‌بنیان گفت: تلاش داریم در سال ۱۴۰۱ مشوق‌های صادراتی را به سمت شرکت‌های دانش‌بنیان سوق دهیم.
پیمان‌پاک با تاکید بر استفاده از شیوه‌های نواورانه در تجارت خارجی‌گفت: توسعه فعالیت‌های تجاری در فضای مجازی، توسعه صنایع خلاق، استفاده از سامانه‌های B2B و‌ فعالیت در حوزه رمزارز و متاورس و گذار از  تجارت سنتی به تجارت مدرن در این مسیر دنبال می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید