مدیرکل دفتر هماهنگی توسعه صادرات محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی سازمان توسعه تجارت ایران گفت: صادرات محصولات خشکبار طی چهار ماهه نخست سال۱۴۰۰ با رشد ۱۳ درصدی در ارزش همراه بوده است.

مدیرکل دفتر هماهنگی توسعه صادرات محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی سازمان توسعه تجارت ایران گفت: صادرات محصولات خشکبار طی چهار ماهه نخست سال۱۴۰۰ با رشد ۱۳ درصدی در ارزش  همراه بوده است.
به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه تجارت ایران، محمود بازاری اظهار داشت : صادرات خشکبار در مدت یاد شده با ارزشی معادل ۴۲۱ میلیون دلار و به وزن ۱۵۷ هزار تن انجام شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از نظر ارزشی ۱۳ درصد و به لحاظ وزنی ۱۱ درصد رشد داشته است.
وی افزود: از این میزان، صادرات پسته خود به تنهایی معادل ۲۸۴ میلیون دلار و ۴۲ هزار تن بوده است که ۶۷ درصد از کل صادرات این گروه را به خود اختصاص داده و نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر ارزشی ۱۳ درصد و از لحاظ وزنی ۱۸ درصد افزایش را نشان  می‌دهد.
مدیر کل دفترهماهنگی صادرات محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی ادامه داد: از مهمترین بازارهای هدف صادراتی محصول پسته در دوره مذکور می‌توان به چین،آلمان، عراق، هندوستان، امارات متحده عربی، روسیه، قرقیزستان، ترکیه، قزاقستان و پاکستان اشاره کرد.
بازاری اضافه کرد: صادرات خرما نیز طی چهار ماهه نخست سال جاری معادل ۶۱ هزارتن به ارزش ۵۳ میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از لحاظ وزنی ۳ درصد افزایش را نشان می‌دهد.
وی در خصوص صادرات کشمش گفت: صادرات این محصول طی چهارماهه نخست سال جاری معادل ۴۶ هزارتن به ارزش ۶۰ میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه قبل از نظر ارزشی ۳۴ درصد و از لحاظ  وزنی ۳۵ درصد رشد داشته است. همچنین صادرات انجیر نیز در مدت یاد شده معادل ۲ هزارتن به ارزش ۷  میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از لحاظ ارزشی ۱۳۸ درصد واز لحاظ وزنی ۱۳۷ درصد افزایش را نشان می‌دهد.
مدیر کل دفتر هماهنگی صادرات محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی یادآور شد: با توجه به اهمیت، جایگاه و سهم گروه خشکبار در سبد صادرات محصولات کشاورزی، در آینده نزدیک میز ملی صادرات خشکبار به منظور بررسی برنامه‌های صادراتی و تعیین خط مشی‌های اجرایی با هدف تحقق اهداف کمی پیش‌بینی شده با حضور دست اندکاران بخش‌های دولتی و خصوصی ذیربط در محل سازمان توسعه تجارت ایران برگزار خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید