رئیس میز کشورهای آسیای مرکزی سازمان توسعه تجارت ایران گفت: در دو ماهه اول سال ۱۴۰۰ صادرات کشورمان به منطقه آسیای مرکزی با افزایش ۳۷۵ درصدی  به رقم ۱۳۳ میلیون دلار رسید.
به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه تجارت ایران، رحمت‌الله خرمالی بیان داشت: میزان صادرات ایران به منطقه آسیای مرکزی به کشورهای ازبکستان به ارزش 48 میلیون دلار، ترکمنستان به ارزش 44 میلیون دلار، قزاقستان به ارزش 27 میلیون دلار، قرقیزستان 12میلیون دلار و تاجیکستان نیز با حدود 2 میلیون دلار برآورد شده است.
وی افزود: با توجه به گشایش تردد ریلی از اواخر خردادماه سال گذشته، برقراری تردد کامیونی از شهریورماه سال 99 و همچنین صدور مجوز واردات محصولات کشاورزی از سوی گمرکات ترکمنستان، صادرات به این کشور با رشد روبرو شده است.
خرمالی ادامه داد: در دوماهه اول سال جاری کشورهای ازبکستان، ترکمنستان و قزاقستان  به ترتیب  در جایگاه پانزدهم، شانزدهم و نوزدهم کشورهای هدف صادراتی ایران در بین بیست کشور اول صادراتی ایران قرار دارند.
رئیس میز کشورهای آسیای مرکزی گفت: در صورت صدور مجوز تردد ناوگان کامیونی ایرانی به منطقه آسیای مرکزی از طریق خاک ترکمنستان پس از انجام واکسیناسیون کرونا و همچنین برگزاری اجلاس‌های کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی و میزهای کشوری در سال جاری، شاهد تداوم روند افزایش صادرات به این منطقه خواهیم بود.
وی ابراز امیدواری کرد با اراده موجود در مسئولان کشورمان و کشورهای منطقه آسیای مرکزی، صادرات ایران به این منطقه در سال ۱۴۰۰ به رقم ۷۵۰میلیون دلار افزایش یابد.

دیدگاهتان را بنویسید